Geenimuuntelun kirot

Nythän tavallinen kadun tallaaja on ihmetellyt silmät ymmyrkäisinä, mitä ihmettä jostain vapaakauppasopimuksesta Yhdysvaltojen ja Euroopan unionin välillä kohutaan; miksi sitä vastaan kansanliikkeitä perustetaan.

Erityisesti elintarviketuotanto ja -kauppa ovat kovasti tapetilla. Tähän alaan kannattaakin tutustua hieman tarkemmin tuolla rapakon takana, jos haluaa esimakua siitä, mitä Eurooppaan ollaan tuomassa.

Otetaan hyvänä esimerkkinä geenimuunnellut elintarvikkeet, joita amerikkalaiset syövät jo huomattavia määriä ja yleensä tietämättään, sillä niitä ei siellä saa merkitä pakkauksiin, toisin kuin Euroopassa, jossa merkitseminen on pakollista.

Maan kansalaisilla näyttää olevan ahkerasta kampanjoinnista huolimatta kovin vähän vaikutusvaltaa siihen, mitä päivittäin suuhunsa pistävät. Tosin tätä ei tarvitse ihmetellä, kun tutustuu U.S. Right to know -liikkeen tammikuussa ilmestyneeseen Seedy Business: What Big Food is hiding with its slick PR campaign on GMOs -raporttiin elintarvikejättien toiminnasta geenimuunneltujen tuotteiden lobbaamisessa.(Linkki raporttiin: http://usrtk.org/seedybusiness.pdf)

Raportissa luetellaan viistoista asiaa, joita suuryritykset piilottelevat ”lipevän PR-kampanjan taakse”. Raportin mukaan agrokemian ja elintarviketeollisuus ovat Yhdysvalloissa upottaneen vuodesta 2012 lähtien tähän sata miljoonaa dollaria.

Raportti syyttää geenimuuntelusta rahaa tekeviä yrityksiä häikäilemättömästä toiminnasta, jossa niiden korruptoituneet kannattajat miehittävät politiikan ja virkakoneiston merkittävät paikat. Siinä hämärämaineiset viestintäyritykset käyttävät kyseenalaisia konsteja, kuten lasten aivopesua, riippumattomien tutkijoiden mollaamista ja toimittajien painostusta. Maan terveysviranomainen myöntää markkinalupia lähinnä arvioimalla yritysten itse tuotteistaan tekemiä tutkimuksia, joiden todenperäisyys asetetaan hyvin kyseenalaiseksi.

Geenimuunneltujen elintarvikkeiden puolestapuhujat pitävät teknologiaa oivallisena ratkaisuna elintarviketuotannon suuriin haasteisiin, kuten ruoan riittävyyteen, ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja ruoan terveellisyyden lisäämiseen. Raportissa taas ihmetellään olematonta hyötyä kuluttajalle. Esimerkiksi juuri hyväksyttyjen ensimmäisten geenimuunneltujen omenoiden ominaisuutena on hidas tummuminen, millä on merkitystä lähinnä jatkojalostukselle ja kaupalle, jotka saavat pidemmän käsittelyajan tuotteille.

Toinen “mainio” uutuus on terveellisyydellä markkinoitu geenimuunneltu peruna, josta tehdyistä ranskanperunoista tai chipseistä kuluttaja saa puolet vähemmän jokin aika sitten suuren kohun herättänyttä akryyliamidia. Sen epäillään aiheutavan syöpää, kun sitä muodostuu tietyistä hiilihydraateista sopivissa olosuhteissa ruoka-ainetta kuumennettaessa. Valistunut kuluttaja voi kysyä, saadaanko ranskalaisista ja chipseitä näin todellakin terveellisempiä. Alan teollisuus ainakin karistaa taakkaa hartioiltaan.

Suurin bisnes geenimuuntelun ympärillä tehdään yhtä rikkaruohontorjunta-ainetta kestävillä viljelykasveilla. Tätä myrkkyä pystytään siis ruiskuttamaan enemmän peltoon, kun itse viljelykasvi ei tästä kuole. Voitot tehdään torjunta-aineen myynnillä. Tuloksena on valtavia superrikkaruohoja, joihin ei mitkään myrkytkään enää tehoa sekä myrkkypitoisia elintarvikkeita ja maaperää.

Näiden samojen suuryritysten nimet yhdistetään aikaisempiin skandaaleihin kuten DDT ja Agent Orange. Raportissa myös verrataan niiden toimintaa tupakkayhtiöiden likaiseen taisteluun oman liiketoimintansa puolesta.

Täällä Euroopassa näytämme kaiken tämän rinnalla elävän kuin lintukodossa. Miksi siis menisimme tuolle turmion tielle? Taistelu näyttää kyllä aika toivottomalta ison rahan sanellessa myös poliittista kenttää. Valta niinkin merkittävässä asiassa, kuin siinä, millä itsemme ravitsemme, näyttää luisuvan voittoa tavoittelevien jättimäisten yritysten haltuun. Tämän luulisi hetkauttavan jokaista meistä.

This entry was posted in gmo, jatkojalostus, kansainvälisyys, vastuullisuus. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *